fredag 27. februar 2009

Kjønnsteori 7

Debatten om boka Kjønnsteori fortsetter. 30. januar (ja det er snart en måned siden) var jeg invitert av forfatterne til Bergen for å diskutere "Kjønnsteori- pedagogiske utfordringer" (se link http://www.uib.no/skok/hva-skjer-/program-vaaren-2009/kjonnsteori--pedagogiske-utfordringer)
Anledningen var selvsagt også et slags forsinket lanseringsseminar. Sammen med boka fra Bergensmiljøet var også Wenche Mühleisen der og presenterte Kjønnsforskning - en grunnbok, og Nina Lykke var der og presenterte sin nye bok Kønsforskning: En guide til feministisk teori, metodologi og skrift.
Det ble en spennende dag, som avslørte tydelig hvordan bøkene er sprunget ut av tre helt ulike undervisningssituasjoner. Det ble tydelig hvordan STK har et relativt stort press (heldigvis!) på seg til å være genuint tverrfaglig i sin undervisning, bare ut fra måten undervisningsprogrammet vårt er strukturert på. I Bergen er de ulike båndene til litteraturvitenskap sterkere formelt og uformelt, og denne situasjonen gjør at de kan tillate seg å spesialisere seg mer i den retningen. Den ulike infrastrukturen gir ulike utfordringer og ulike fordeler i undervisningssituasjonen. Selv om Kjønnsteori-boka fra Bergensmiljøet springer ut av et mer litteraturvitenskapelig miljø, er boka den som passer best for min egen undervisning i kjønnsteori.

Møtet var godt skiltet, men det var nødvendig for skolebygningen vi holdt til i var som en labyrint. Noen hadde imidlertid i løpet av dagen fulgt skiltene og angitt innledernes seksuelle legning med kulepenn! På den ene siden ble dette en kilde til mye tull og tøys og humor på seminaret (seminardeltakerne føyde selv til "bifilt" på den avsluttende paneldebatten), mens andre syntes at tanken på at enkelte utenfor seminarrommet er så opptatt av deres seksuelle legning at de går rundt slik og skriver på plakatene slett ikke er morsomt. Hvem vet hva de ellers kan finne på. Det er jo noe å tenke på - hvor går grensen for hva man skal akseptere, er dette trakassering eller ikke, og hvis "noen" hadde "noe" å si, hvorfor kom de ikke inn på seminaret og sa det heller?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar